Boek Review: How To Be A Woman?

What is feminism? Simply the belief that women should be as free as men, however nuts, dim, deluded, badly dressed, fat, receding, lazy and smug they might be. Are you a feminist? Hahaha. Of course you are.

—Caitlin Moran

Ik denk dar iedereen het wel kent. Vrouw zijn, hoe doen we dat nu eigenlijk? Ik persoonlijk stelde mezelf deze vraag zo vaak. Ik voelde me nooit echt vrouw, of toch niet zoals sommige vrouwen lijken te zijn. Als ik over straat loop, zie ik zo vaak vrouwen rondlopen die er zo vrouwelijk uitzien. En steeds ben ik een beetje jaloers dat ik niet zo vrouwelijk ben als hun.

Ik denk dat ik 18 jaar was als ik dit boek kocht. Toen ik er in begon, had ik niet direct een goed gevoel. Dus heb ik het maar op mijn boekenplank laten staan, tot een maand geleden. Ik ben ondertussen 21, en ik wou wel eens een antwoord op hoe ik nu eigenlijk vrouwelijk moest zijn. Nu ik het volledig heb uitgelezen, wou ik dat ik dit boek had op mijn dertiende, en zo dus kon samen met haar kon opgroeien.

Het verhaal

In het begin van het boek leer je Caitlin kennen op haar 13e verjaardag. Een verjaardag die volgens haar op nummer één staat in de top 10 van slechtste verjaardagen. Ze kreeg zelfs geen echte verjaardagstaart. Niet dat het zo erg is, want ze bestempeld zichzelf als te dik. Dus maakte ze een lijst met doelen voor wanneer ze 18 is. Met daarop natuurlijk dat ze moet afvallen.

Doorheen heel het boek, neemt ze je mee op haar avontuur in het vrouw zijn. Dankzij haar opvoeding, is ze een beetje naïef in het leven. En weet ze veel niet, die voor sommige mensen als basis kennis wordt gezien. Haar moeder geloofde ook niet in pijnstillers. Hierdoor zijn haar eerste keer menstrueren, enorm pijnlijk.

Verder bestaat het boek voornamelijk uit gênante en hilarische anekdotes. Ik verzeker iedereen dat je gaat lachen. Soms lijkt het wel alsof ze vervloekt is om al onze anekdotes te leven. Ze staat je toe om gewoon helemaal in haar hoofd te kruipen om letterlijk elke herinnering mee te maken alsof het je eigen herinneringen zijn.

Oproep

In het vierde hoofdstuk neemt Moran je mee in haar zoektocht naar het feminisme. Van het ontdekken van feministische boeken tot het aanbidden van bekende feministen. Caitlin zocht zoveel mogelijk informatie als ze maar kon vinden. Waardoor ze zoveel van het feminisme is gaan houden dat ze elke vrouw oproept om op een stoel te gaan om te zeggen dat je een feminist bent.

Ben je nog niet zeker? Dan heeft ze 2 simpele vragen voor jou:

a — Heb je een vagina? en
b Wil je daar iets over te zeggen hebben?

Als je beide vragen met ‘ja’ hebt beantwoord, mag ik je feliciteren! Je bent een feminist.

Caitlin Moran roept vrouwen niet alleen op om luidkeels ‘Ik ben een feminist!’ te gaan roepen, nee, ze roept mensen op om het woord FEMINIST, terug te winnen. Wat nodig is, want zoals ik al in eerdere posts heb gezegd, heeft feminist zo een nare klank gekregen. En dit verdienen feministen niet. Want uiteindelijk is feminist zijn, gewoon willen dat je dezelfde rechten en kansen krijgt als een man. Een beetje zoals toen Martin Luther King, die opkwam voor de rechten van de afro-Amerikaanse gemeenschap. Het is niet meer dan dat.

Slot

Er zijn zoveel onderwerpen waar we eeuwig over kunnen discussiëren, misschien wel MOETEN discussiëren. En dankzij Moran haar boek, voel ik me nog gemotiveerder om op te komen als militant feminist. Want zo noemt zij haar nieuwe generatie aan feministen.

Doormiddel van ‘How To Be A woman’, doorprikt ze zowat elk maatschappijlijk taboe. Ze spreekt met volle overtuiging over hoe zij er nu eigenlijk over denkt. En geeft je de kans om er zelf over na te denken. Geen enkel onderwerp dat belangrijk is voor de vrouw blijft gespaard. Ze bespreekt ze allemaal.

Because I haven’t yet learned the simplest and most important thing of all: the world is difficult, and we are all breakable. So just be kind

En als je mij nu vraagt waarom ik het verhaal zo goed vond? Simpel, Caitlin Moran zegt waar het op staat. Ze maakt moeilijke onderwerpen “gemakkelijk” en bespreekbaar. Ze drukt haar mening door, maar niet op. Ze geeft haar lezers de kans om hun eigen mening te vormen. Moran is een voorbeeld als het gaat over influencers. En wat er ook gebeurt, ze is vanaf nu één van mijn rolmodellen, en het gaat heel moeilijk zijn om dit van mij af te nemen.

Benieuwd naar Caitlin Moran? Neem zeker eens een kijkje op haar site: https://www.caitlinmoran.co.uk